concentratie verbeteren

Van tijd tot tijd ervaren we allemaal problemen met onze concentratie en focus. We weten zelf ook dat stress, vermoeidheid en het ontbreken van een gevarieerd en gezond voedingspatroon tot verminderde mentale capaciteiten leiden. Toch is het vaak moeilijk om een eenvoudige methode te vinden die onze  concentratie verbeteren tijdens de dagelijkse taken die we uitvoeren tijdens werk of studie.

Een onderzoek van The National Academy of Sciences heeft uitgewezen dat single tasking een effectieve manier is die de concentratie verbeteren. Er is veel onderzoek dat aantoont dat concentreren op één enkele taak voor een langere periode beter is voor het resultaat dan wanneer deze taak samen met andere taken, gedurende een langere periode tijd zou zijn gedaan.

Met deze conclusie in gedachten volgen hieronder 5 tips die ervoor zorgen dat jouw focus en concentratie verbeteren.

1. Geef prioriteit aan je dag, maar onderschat mentaal wat je allemaal af krijgt.

Dit creëert onmiddellijk een beheerde lijst van verwachtingen en stelt je in staat om realistische doelen te stellen. Denk vooral niet dat je alles gaat afkrijgen, maar alleen de allerbelangrijkste van die dag. De belangrijkste taken op je lijst stijgen op natuurlijke wijze naar de top.

2. Kies twee of drie van de belangrijkste dingen die je nu wilt doen

Neem er twee of drie op je lijst die prioriteit hebben en focus je alleen hierop. Het idee is om elke taak te zien als een unieke set van verbonden processen die achter elkaar moeten worden voltooid om de taak te kunnen voltooien.

3. Bereik een staat van ‘Flow’

Flow wordt omschreven als “de mentale toestand waarin een persoon in een activiteit volledig wordt ondergedompeld in een gevoel van energieke focus, volledige betrokkenheid en succes in het proces van de activiteit”. Hoe meer je langdurige mentale toestanden van flow  kunt bereiken, hoe meer je concentratievermogen sterker wordt voor de lange termijn. Belangrijk is dat je door te oefenen zult merken dat je meer taken af krijgt door ze één voor één uit te voeren dan je ooit deed toen je aan het multitasken was.

4. Natuurlijke concentratie pillen toevoegen stimuleert de algehele focus

Om de mentale staat van flow te ondersteunen helpen natuurlijke concentratie of studeerpillen.
Doe dit op dagelijkse basis met supplementen of een geruime tijd voordat je de taak gaat uitvoeren.

5. Geef niet op

Het is niet moeilijk en je zult snel de voordelen van deze aanpak ervaren. Blijf je techniek oefenen en probeer hier niet van af te wijken. Het zal wat tijd kosten om je op je gemak te voelen bij deze aanpak. Je moet opnieuw leren en je brein creëert nieuwe wegen. Je zult echter snel merken dat ‘flow’ steeds vaker voorkomt en dat je concentratie voor de lange termijn langer aanhoudt.

Concentratie verbeteren door middel van single tasking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *