Foto van caffeine chemische structuur

 

 

 

 

 

Wat is cafeïne?

Koffiebonen zijn eigenlijk zaden uit de vrucht van een groene struik uit de Rubiaceae familie. De twee soorten koffiestruik die het meest worden geteeld voor koffiebonen zijn Coffea arabica en Coffea canephora. Beide soorten zijn afkomstig uit Afrika. Coffea arabica is afkomstig uit de zuid-westelijke hooglanden van EthiopiÎ, Soedan en Kenia. Coffea canephora is afkomstig uit de hoger gelegen bossen van Ethiopië.

Koffie is een stimulerend middel omdat het 3 verschillende xanthine alkaloïden bevat: cafeïne, theobromine en theofylline. Xanthines zijn een groep chemicaliën met een cirkelstructuur bestaande uit stikstof- en koolstofatomen. Ze staan bekend om hun vermogen om mensen en het lichaam te stimuleren. Zoals de meeste mensen weten, is de belangrijkste stimulans cafeïne.

Hoe werkt cafeïne?

Cafeïne is een klein molecuul dat officieel een adenosine-antagonist wordt genoemd. De activiteit van onze hersencellen wordt gereguleerd door adenosine-signalering. Gedurende de dag wordt adenosine opgebouwd in onze hersenen. Als de adenosine eenmaal een bepaald niveau bereikt, beginnen we ons slaperig te voelen. Op dat moment is het cafeïne dat het slaperige effect voorkomt.

Cafeïne kan fysiek voorkomen dat adenosine zich aan de receptoren hecht. Als de adenosine-signalering eenmaal is geblokkeerd, nemen de signalen voor dopamine en glutamaat het over. Het netto-effect is dat wij ons niet langer slaperig voelen; in plaats daarvan voelen we ons alert en energiek.

Koffie bevat ook een andere alkaloïde chemische stof genaamd theobromine. Theobromine stimuleert ons hart en fungeert als subtiele stimulant voor het zenuwstelsel. Bovendien, wanneer onze lever de cafeïne afbreekt, wordt er meer theobromine en een andere alkaloïde genaamd theofylline geproduceerd als metaboliet bijproduct. Koffie is niet de enige plant die cafeïne bevat. Guarana, kolanoot en mate thee bevatten ook hoge niveaus van stimulerende cafeïne.

Concentratie
Concentratie is het proces van zich richten op en selecteren van bepaalde aspecten van beschikbare taakrelevante informatie terwijl andere minder relevante aspecten worden onderdrukt en het verschilt van waakzaamheid –  de mogelijkheid om prestaties voor een taak voor langere periode te ondersteunen.

Bij een herhaalde taak omtrent cijferdetectering verbeterde cafeïne in doseringen van 40 mg tot ongeveer 280 mg zowel de snelheid en nauwkeurigheid bij uitgeruste vrijwilligers. Bij een keuze-reactie-tijd-test met gerichte aandacht verbeterde cafeïne (~100-150 mg) was de reactiesnelheid bij de uitgeruste proefpersonen aanzienlijk, en soms werd tegelijkertijd de nauwkeurigheid verbeterd.

Cognitieve prestaties
Cafeïne verhoogt de alertheid wanneer personen uitgerust of vermoeid zijn, en de effecten zijn dosisafhankelijk. Een matige dosis (100-300 mg) is typisch gunstig, terwijl een hogere dosis (meer dan 400 mg) een grotere kans heeft om te resulteren in angst of het kan de prestaties belemmeren bij gebruikers zonder slaaptekort die normaal geen cafeïne gebruiken.

Cafeïne oefent zijn meest betrouwbare effecten uit bij waakzaamheidstaken. De positieve effecten van cafeïne zijn aanwezig bij uitgeruste personen en bij personen met slaaptekort en zullen waarschijnlijk optreden omdat cafeïne afnames in alertheid in verband met langdurig behoud van aandacht omkeert.

Cafeïne verbetert ook betrouwbaar de fundamentele cognitieve processen die ten grondslag liggen aan allerlei prestaties zoals reactiesnelheid en aandacht. De chronische effecten van cafeïne-inname op het geheugen kunnen positief zijn, wat wellicht te danken is aan de neoprotectieve effecten. Echter, het bewijs is niet definitief en wordt betwist in andere onderzoeken.

Samengevat verbetert cafeïne in matige hoeveelheden (ongeveer 32-300 mg) in een breed scala van omstandigheden de waakzaamheid, de leermogelijkheid en het humeur. Cafeïne kan bijzonder gunstig zijn als factoren die de prestaties degraderen aanwezig zijn.

Combinatie van Cafeïne en L-theanine
Onderstaand onderzoek  (Haskell CF et al, 2008) meldt dat de combinatie van cafeïne en L-theanine leidt tot verbeteringen in de hersenfunctionaliteit, waaronder:

  • snellere reactietijd
  • sneller werkgeheugen
  • nauwkeuriger zinverificatie

Het gerandomiseerde, placebo-gecontroleerde, dubbelblinde, gebalanceerde crossover-onderzoek onderzocht de acute cognitieve en stemmingseffecten van L-theanine (250 mg), en cafeïne (150 mg), op zichzelf en in combinatie. Cafeïne niveaus in speeksel werden co-gecontroleerd.

L-theanine verhoogt de ‘hoofdpijn’-ratings en verminderde correct serial seven subtractions. Cafeïne leidt tot snellere digit vigilance reactietijd, verbeterde Rapid Visual Information Processing (RVIP) nauwkeurigheid en een verzwakte toename van de zelf-gerapporteerde ‘mentale vermoeidheids’-ratings.

De combinatie leidde ook tot een snellere simpele reactietijd, sneller numeriek werkgeheugenreactietijd en verbeterde zinverificatienauwkeurigheid. ‘Hoofdpijn’- en ‘vermoeidheids’-ratings waren verminderd en ‘alertheids’-ratings waren verhoogd. Er was ook een aanzienlijk positieve interactie tussen cafeïne en L-theanine bij vertraagde woordherkenningsreactietijd. Deze resultaten suggereren dat L-theanine en cafeïne een ander farmacologisch profiel hebben dan die met alleen cafeïne of alleen L-theanine.

Mogelijke bijwerkingen van cafeïne?
Cafeïne kan mogelijk bijwerkingen hebben naarmate dat de dosering hoger wordt (afhankelijk van of iemand meer of minder gewend is aan cafeïne):

  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn
  • Veel plassen
  • Trillerigheid
  • Verstoorde coördinatie

Bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763416300690
Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18006208

Ga naar producten en prijsvergelijk om te weten welke soorten natuurlijke concentratie supplementen en prijsniveaus er online te vinden zijn.